Vitaminenkuur voor vruchtbare mannen

Iedereen koopt wel eens Vitamine C in de supermarkt. Want we zijn er vast van overtuigd zijn dat dit goed is tegen een druppende neus of wat keelpijn. Maar wist je ook dat die extra vitamine C goed is voor de spermakwaliteit? Net als vitamine E, zink en selenium?

Vitamine C als wondermiddel

Amerikaanse wetenschappers geloven dat Vitamine C een boost in de hoeveelheid sperma teweeg kan brengen. Volgens de universiteit van Texas zorgt een tekort aan vitamine C daarnaast voor het samenklitten van sperma, waardoor de snelheid van de zwemmertjes sterk afneemt. Ook rokers zouden, volgens de Universiteit van Texas, extra vitamine C moeten nemen als zij vader willen worden. Hun spermacellen zouden immers afwijkende vormen hebben, wat kan verbeterd worden door een vitamine-surplus.

Vrouwen kunnen volgens hen beter een teveel aan vitamine C vermijden. Een overdosis zou er immers voor kunnen zorgen dat je minder cervixslijm aanmaakt en dat spermacellen daardoor minder goed kunnen bewegen. Elke vrouw zou, als ze zwanger wil worden, een vitaminekuur moeten volgen die je vindt bij de apotheker of bij de betere on-line verdeler. De vitaminekuur bevat dan ook ook foliumzuur.

Snellere zwemmertjes met vitamine C en B12

Naast vitamine C nemen de Amerikanen vitamine B12 om spermacellen sneller te laten bewegen. Als de zwemmertjes de juiste richting dan nog vinden, lijkt het niet meer stuk te kunnen…

De spermakwaliteit

Terwijl de Amerikanen geloven dat ze hun spermakwaliteit kunnen verbeteren door het nemen van zink en vitamine E, grijpen de Italianen naar Selenium. Zij zijn ervan overtuigs dat een tekort aan selenium de oorzaak is van mannelijke onvruchtbaarheid, omdat de spermacellen te weinig ‘beschermd’ zijn. Rood vlees en lever zijn volgens hen broodnodig om vader te worden.

Enkele Amerikaanse studies tonen ondertussen aan dat koppels met een verminderde vruchtbaarheid, waarvan de man een zinksurplus nam, snel na de kuur zwanger werden. Volgens hen zijn het vooral mannen met kleinere teelballen die best een zinksurplus nemen. Even controleren, dus…

Nu ben ik natuurlijk hel benieuwd; ben jij als vrouw de enige die thuis extra vitaminen neemt nu je zwanger wil worden of heeft jouw ventje ook een potje klaar staan?

3 Reacties

  1. Ik neem braaf foliumzuur al laaaang, en omega 3 en theunisbloemolie capsulletjes.
    Ik heb nog een potje eenhoorn wortel staan maar dat hoef ik nu niet meer te gebruiken, mijn cyclus is normaal.
    Hij neemt regelmatig een magnesiumtabletje en eiwitpoeder en soms nog vanalles, ’t is wat een sportman (maar geen anabolen he :) ) verder eet hij er gevarieerd en veel maar gezond dus ik hoop dat het echt aan mij lag. Had nogal veel cycsten maar bij de laatste controle waren ze weg!
    Ik ben gestopt met roken, drinken, koffie etc etc :) baat het niet… kvoel me wel supergezond nu, en mentaal sterker. Dus slecht zijn mijn veranderingen niet geweest.

  2. ah ja en overall eet ik gezonder, havermout noten zaden groenten fruit en zuivel en wat minder vlees. Dus ik hoop dat mijn voeding aan de behoeften voldoet.
    Hij eet bijna elke dag een beesteak :) ook als sportvoeding beetje en omdat het lekker is en hij “groot is en veel moet eten” lol (hij is kok, maar geen zwaarlijvige hoor :) als ik zie wat hij per dag naar binnen speelt..
    Ons BMI is bij beiden perfect rond de 21.

  3. Bedankt voor deze post, zeer informatieve artikel. Ik verheug me op voor de volgende artikel.

Plaats een reactie